HjernenMetoden gir rom for variasjon og engasjement
Vi ser at elevene gleder seg for hver stasjon de kommer til.
Med hyppige skifter holder de fokus mye lengre. Målet er å tilpasse utfordringer til hvert enkelt elevs nivå, noe som fører til økt læring og progresjon i grunnleggende ferdigheter som lesing, skriving og regning.
Våre elever har faste gruppeinndelinger og vi har gode rutiner på hvordan vi rullerer mellom stasjonene. De er nå trygge på gruppene, og byttene glir av seg selv.
Vi lærere syns at denne arbeidsmetoden gir gode muligheter for variasjon, tilpasning, individuell oppfølging og samarbeid. Det er mye lettere å følge opp hver enkelt elev med denne metoden.
Addisjon og subtraksjon
Hoppe på tallinjaØkt motivasjon og engasjement i elevgruppa
Elevene gir uttrykk for at de liker denne måten å jobbe på.
Vi har stasjoner som er lærerstyrte, men har også prøvd oss på «ubemannete» stasjoner hvor elevene jobber selvstendig, men kan samarbeide innad på gruppa. Stasjonene har forskjellig fokus f.eks. lesing, regning, skriving, naturfag, praktiske øvelser, spill og leker.
Matlaging
Tallinje på tavla