Vafler og TikTok boller til beboere på Deset-tunet

Elever fra Nordstumoen besøker døgnbemannet omsorgsbolig og serverer lunsj.

Nordstumoen er en avdeling ved Storsteigen videregående skole i Stor-Elvdal, og tilbyr elever med ulike behov tilrettelagt undervisning.

For åttende gang besøker de Deset i Åmot kommune, der elever fra restaurant- og matfaglinjen tilbereder lunsj til beboerne.

Deset-tunet ligger langs Renaelva ved Deset, 25 km nord-øst for Rena og er en avdeling for personer med demens sykdom.

Lunsj på Deset-tunet - Klikk for stort bildeBjørnar Wagner Olafsen (17) og vernepleier Kenneth Trønnes (46)

- Prosjektet har vært vellykket fra dag en, forteller initiativtaker og vernepleier Kenneth Trønnes (46).

Lunsjen er godt planlagt, råvarer er handlet inn og oppskrifter klare før ankomst. På dagens meny står fine og grove vafler, ekte rømme og helmelk, samt en liten overraskelse.

Møt kokkene

Dagens kokker er Bjørnar Wagner Olafsen (17) og Adrian Johnson Crawford (17). Begge har flyttet hjemmefra for å gå på skolen. Adrian er opprinnelig fra Moelv, Bjørnar har bosted i Åsnes. Ved å flytte hjemmefra, får de også verdifull botrening.

Bjørnar Wagner Olafsen (17) og Adrian Johnson Crawford (17)  - Klikk for stort bildeBjørnar Wagner Olafsen (17) og Adrian Johnson Crawford (17)

Mens vaffeljernet freser forteller de stolte om skolen, om freesbegolf, om tromming og foto. Enkle instruksjoner gis av Kenneth underveis, men kokkeleringen håndterer de selv.

Glade eldre, tryggere unge og god stemning

Samspillet flyter godt mellom generasjoner, både før, under og etter lunsjen. Beboere får god mat og en fin opplevelse, elevene opplever mestring og bygger arbeidserfaring for fremtiden.

- En jobb på kjøkkenet innen helsesektoren er veldig relevant for mange av elevene etter fullført utdannelse, påpeker Kenneth.

Gode lunsjopplevelser på Deset håper de å fortsette med frem til sommeren 2023.

TikTok bollene

Normalt baker elevene kake på skolen som serveres til lunsj på Deset. Kake ble det også denne gang, men ikke hjemmebakt.

TikTok-boller på Deset-tunet - Klikk for stort bildeTikTok-boller på Deset-tunet

- Vi har handla inn en bolle som trender på TikTok, forteller Bjørnar spent. Bollen falt i smak hos både yngre og eldre.

Etter endt lunsj tar Bjørnar og Adrian fatt på rydding og oppvask, før avreise tilbake til skolen og hverdagen.

Takk for maten!