Marit feirer eldredagen i Åmot kommune 1. oktober

Eldre mennesker har rett på god helse og livskvalitet. FNs internasjonale dag for eldre setter søkelys på rettighetene.

Eldredagen 2021 i Åmot kommune - Klikk for stort bildeEldredagen 2021 i Åmot kommune

- Jeg har alt jeg trenger og slik skal alle eldre ha det, forteller Marit Halvorsen (82). Vi møter henne på Kulturhuset i Åmot.

Marit er en ekte Åmoting

Barndommen ble tilbrakt i Osen, som voksen har hun bodd mange år på Deset og i Osfallet. Yrkeslivet er tilbrakt i helsevesenet, blant annet på sykehuset i Hamar, Ryslingmoen på Rena og nesten 30 år på Deset-tunet. Etter mannens bortgang, søkt hun seg til en omsorgsbolig på Rena, med god hjelp av sønnen.

- Det er bra å bli gammel i Åmot, er Marits oppfatning. Hun forteller om en fin oppvekst og om et samfunn der folk tar vare på hverandre. Hun mener også at dette ble ekstra merkbart under korona-tiden.

En aktiv pensjonist

Som pensjonist understreker Marit viktigheten av å sysselsette seg selv og å legge planer for hverdagen. Selv er hun en ivrig strikker, og leverer hjemmelagde strikkeverk til både Frelsesarmeen, føden på Elverum sykehus og barnehagene i Åmot kommune.

Med glimt i øyet forteller Marit fra et foredrag om en aktiv hverdag, holdt for pensjonister i Åmot. Da en fersk pensjonist fikk spørsmål om hva han skulle bruke tiden til, kom svaret kontant.

- Nå skal jeg skal sitte 14 dager i gyngestol'n.

Legen spør så hva han skal gjøre etter 14 dager i gyngestolen.

- Da skal jeg begynne å gynge!

Eldredagen 1. oktober

Marit gleder seg stort til Eldredagen og konsert med Tommy Michaelsen dagen etter.

- Ikke glem oss, er den klare beskjeden, før hun spretter opp av stolen og forsvinner innover i gangene på Kulturhuset.

Vi ønsker alle i Åmot en flott eldredag!