Glommas største ørret

"Ørreten" ved Glomma i Åmot ble avduket onsdag 15. september.

"Ørreten" - Åmot kommune - Klikk for stort bilde"Ørreten" - Åmot kommune

"Ørreten" er en gave fra Sparebanken Hedmarks kunstfond, som er opprettet av Sparebanken Hedmark, nå SpareBank 1 Østlandet.  De har lenge hatt ett ønske om å gi en kunstgave til Åmot og da skisser av kunstverket dukket opp i andre sammenhenger, ble veien kort til Åmot.

- Vi håper den markerer en plass hvor man kan møtes, forteller leder i kunstfondet Wenche Sæthre Høye.

"Ørreten" er plassert langs Glommastien, sør for Nybrua.

Kunstner Tor Lindrupsen - Klikk for stort bildeKunstner Tor LindrupsenKunstneren selv er bosatt i Fredrikstad, der Glomma har sitt utløp. Tor Lindrupsen er også en ivrig ørretfisker og er invitert til å teste fiskelykken i Åmot kommune ved en senere anledning.

"Ørreten" består av tre deler, er 4,2 meter lang, veier nærmere 7,2 tonn, og er lagd av Bohus Granitt.

- Det virker nesten som den bor her, forteller Tor.

Tor Lindrupsen og ordfører Ole Erik Hørstad - Klikk for stort bildeTor Lindrupsen og ordfører Ole Erik Hørstad

Det nevnes at den største ørreten tatt i Renaelva så langt, er på 8 kg.

- Nå har du rekorden, slår ordfører Erik Hørstad fast, og inviterer Tor tilbake når "Ørreten" har satt seg og lys er ferdig installert.

Tusen takk for gaven!