Hva er bostøtte?
Bostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for de som har lav inntekt og høye boutgifter.
Husbanken og kommunen samarbeider om bostøtteordningen. Husbanken gjør vedtak, men det er kommunen som behandler søknaden og har all kontakt med deg som søker.
Hvem kan få bostøtte?
På Husbankens nettsider kan du se hvem som kan få bostøtte, hvilke krav som gjelder for boligen og hvilke inntektsgrenser som gjelder. Du kan også prøve bostøttekalkulatoren.
På nettsidene til Husbanken finner du informasjon om hvem som kan få bostøtte.
Slik søker du
Du søker bostøtte ved å fylle ut søknadsskjemaet for husbanken sine nettsider.
Søk om bostøtte
Kan du ikke søke bostøtte elektronisk?
Papirsøknaden finner du her (PDF, 264 kB).
Skjema sendes til
Åmot kommune
Postboks 65
2451 Rena
Søknadsfrist
Søknadsfristen for bostøtte er den 25. hver måned. Utbetaling skjer ca. den 20. i påfølgende måned.
Meld fra om endringer
Du har plikt til å melde fra hvis det er endringer i noen av opplysningene du har gitt i søknaden.
Dersom kommunen i ettertid blir kjent med at det har skjedd endringer som kan påvirke grunnlaget for bostøtten, vil det gjøres et nytt vedtak som går tilbake til den datoen endringen skjedde. Det betyr at du risikerer å måtte betale tilbake differansen mellom gammel bostøtte og ny bostøtte.
Les mer om hvilke endringer du må melde fra om.
Klage
Hvis du mener noe er feil i vedtaket, kan du klage innen 3 uker fra du mottok vedtaket.
På Husbankens nettsider kan du lese mer om hvordan du klager på vedtak.