KriseledelseKommunen skal være forberedt på å håndtere enhver uønsket hendelse/krise som oppstår.Dette innebærer både beredskapsplanverk og en kriseorganisasjon som er tilpasset samfunnssikkerhetsutfordringene i kommunen.DeltakereI Åmot ledes kriseledelsen av kommunedirektør. Andre deltakere erOrdfører/varaordførerKommuneoverlegeSektorledereBeredskapskoordinatorKommunikasjonsansvarligRelevante rådgivereAvhengig av hendelsens art og omfang samarbeider kommunen med andre relevante samfunnssikkerhets- og beredskapsaktører i krisehåndteringa.Oppgaver tilegnet kriseledelsenRaskt beslutte iverksetting av tiltak innenfor kommunens ansvarsområder, som f.eks. informasjon til befolkningen, etablering av evakueringssenter og psykososialt støtteteam.Være kommunens ansikt utad og sikre god kommunikasjon med befolkningen, egne ansatte og media. Ivareta samordning av den lokale håndteringen gjennom kontakt med interne og eksterne samfunnssikkerhetsaktører.Om nødvendig, ta initiativ for å avklare hvilke aktører som har ansvar i krisehåndteringen.Overvåke situasjonen og ha dialog med interne og eksterne samfunnssikkerhetsaktører som er berørt av den uønskede hendelsen.Utvikle og formidle en samlet situasjonsforståelse med utgangspunkt i informasjon fra de ansvarsområdene i kommunen som er berørt og andre berørte aktører Krisehåndtering i kommunen Hva mener vi med en krise? En krise oppstår når vi ikke lenger har tilgang til tjenester og funksjoner vi er avhengige av. Eksempel kan være: strømmen blir borte i flere dager mobilnettet slutter å virke vannet er forurenset eller avstengt du kommer ikke deg hjemmefra fordi veien er sperret butikkene har ikke de varene du trenger du må vente på hjelp fordi mange andre er i samme situasjon Årsaker til en krise Det kan være mange grunner til en krise, men ofte skyldes det store mengder regn, sterk vind eller tekniske problemer. Slike situasjoner får alvorlige konsekvenser for hele samfunnet og for deg og din familie. Strøm bruker vi til oppvarming, lys, matlaging, til å lade elektroniske hjelpemidler og til å se på tv. Vi holder kontakten med hverandre via telefon og internett. Hver dag reiser vi på jobb og vi er innom butikken for å handle. En krisesituasjon påvirker mange samtidig og vi må legge om de daglige rutinene. Ta ansvar for deg selv Du er bedre forberedt om du på forhånd har tenkt gjennom hvordan en krisesituasjon vil påvirke deg, familien din og de som er rundt deg. Du bør tenke gjennom: Hvilke kriser kan ramme deg? Hvordan vil slike kriser påvirke deg? Hvordan kan du klare deg selv et par dager? Hva kan du ikke klare deg uten hver dag (for eksempel medisiner, hjelpemidler) – og finnes det noen brukbare alternativer? Er noen avhengig av din hjelp? Dette kan være familien, foreldre, naboer, venner eller kjæledyr. Hvordan kan du hjelpe andre? Grunnleggende behov i en krise Det skal ikke mye til for at du og din familie skal kunne klare dere selv i minst tre dager. Mye av det du trenger har du kanskje allerede. Dette er de grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise: varme drikke mat legemidler hygiene og sanitær informasjon ved en krise Jo mer forberedt du er selv, jo mer kan du hjelpe folk rundt deg. I en krise vil mange ha behov for ekstra støtte og hjelp. Tenk gjennom hvem du kjenner som kan trenge en hjelpende hånd. Slik kan du hjelpe andre I en krisesituasjon vil mange ha behov for hjelp, og hjelpen må først ut til de som trenger det aller mest. Ved å forberede deg på en krise bidrar du til at de med størst behov for hjelp får det først. I tillegg til å ta vare på deg selv og familien bør du tenke gjennom hvem du kjenner som kan trenge en hjelpende hånd og hva du kan bidra med. Sist endret 18.04.2024 12:06